Tijdelijk

jouw huis

verhuren

 

Verhuur tijdelijk jouw woning

via de Leegstandwet

Geheel vrijblijvend en kosteloos

De verhuur voordelen op een rijtje

OverbruggingsVerhuur.nl heeft naast de hieronder genoemde voordelen nog veel meer pluspunten, zoals o.a.: ons werkgebied is heel Nederland, geen woningopname, geliberaliseerde huurprijzen, geen belemmerende huurbescherming en heel belangrijk de verkoopbezichtigingen gaan gewoon door tijdens de gehele huurperiode.


Geen dubbele woonlasten

Met tijdelijke verhuur via de Leegstandwet heb je tot wel 5 jaar geen dubbele woonlasten.

Verhuurtoestemming hypotheekbank

Wij verhuren jouw huis uitsluitend met verhuurtoestemming van jouw hypotheekbank.

Flexibele opzegging van de huur

Met een flexibele looptijd van de verhuur is de huur altijd na 3 maanden opzegbaar.

Vergunning Leegstandwet

Verhuur via de Leegstandwet is alleen mogelijk met een gemeentelijke vergunning.

Maandelijkse huurinkomsten

Ga voor maandelijkse huurinkomsten in plaats van leegstand en ga ook door met de woningverkoop.

Bepaal zelf wie de woning mag huren

Als huiseigenaar wil je natuurlijk weten wie er gaat wonen, dus bepaal je bij ons zelf wie de huurder is.

Tijdelijk verhuren in 5 simpele stappen


Vraag vrijblijvend tijdelijke verhuur via de Leegstandwet bij ons aan en binnen één dag weet je wat je mogelijkheden zijn. 


Orientatie

Wij berekenen voor jouw huis een marktconforme huurprijs. Check hier gratis jouw huurprijs. Bepaal daarna zelf de hoogte van jouw huurprijs.

Bezichtiging

Via o.a. Pararius gaan wij op zoek naar huurders voor jouw woning. Bezichtigingen doe je zelf. Tenslotte wil je zelf eerst kennismaken en daarna zelf bepalen wie jouw woning tijdelijk mag huren.

Beheer

Het belangrijkste aspect bij tijdelijke verhuur is de zekerheid dat de huur tijdig wordt voldaan. Maandelijks ontvang je via ons de huurinkomsten op je eigen bankrekening.

Aanvraag

We bekijken je aanvraag of je aan de basis voorwaarden van verhuur via de Leegstandwet voldoet. Ziet dat er positief uit? Dan gaan wij direct voor jou aan het werk.

Huurcontract

Na onze grondige huurders screening stellen wij de huurovereenkomst en pandakte op. Partijen maken zelf een afspraak voor de ondertekening en voor de sleuteloverdracht.

Kom ik in aanmerking voor tijdelijke verhuur via de Leegstandwet?

Het is onze missie om tijdelijke verhuur via de Leegstandwet zo simpel, snel en solide mogelijk te maken. Daarom verstrekken we niet zomaar een huurcontract. Het moet je natuurlijk wel verder helpen. Als we jouw aanvraag ontvangen bekijken we razendsnel of je aan de basisvoorwaarden van verhuur via de Leegstandwet voldoet. Ziet dat er positief uit? Dan gaan onze verhuurspecialisten direct aan het werk en zetten het verhuurproces in gang.

Geheel vrijblijvend en kosteloos

Wat kost het?

Voor onze dienstverlening (bekijk hier de specificatie) rekenen wij een tarief van totaal €790 (incl. btw). Voor dit bedrag verzorgen wij de verhuurtoestemming (tarief €295 per bank) en het hele verhuurproces (tarief €495). Dit bedrag wordt bij de eerste huurinkomsten verrekend. Daarnaast rekenen wij voor het beheerproces een vast tarief per maand. Je kan als verhuurder deze beheerkosten van €45 per maand vooraf in de te vragen maandelijkse huurprijs verdisconteren. Bij ons weet je als verhuurder altijd precies wat je krijgt en wat je betaalt.

Alles-in-1 tarief

Voor de verhuurtoestemming en alle werkzaamheden bij het verhuurproces rekenen wij een tarief van totaal €790. 

Geen verborgen kosten

Geen verrassingen. Je verwerkt vooraf onze beheerkosten in de te vragen huurprijs. Want jouw huurprijs bepaal je natuurlijk zelf.

No cure, no pay

Wij hanteren een no cure, no pay garantie. Je betaalt niets als wij niets voor jou kunnen betekenen. Zo is Overbruggingsverhuur bedoeld!

Veelgestelde vragen over verhuren

Op elke vraag een passend antwoord. Staat je vraag er (nog) niet bij"? Mail ons je vraag. We helpen je graag verder.


Hoe werkt tijdelijke verhuur via de Leegstandwet?
Bekijk onze 5 simpele stappen voor tijdelijke verhuur

1. Je ontvangt vrijblijvend en kosteloos een indicatie van de te vragen huurprijs
Bij tijdelijke verhuur via de Leegstandwet is de hoogte van de huurprijs erg belangrijk, want zo voorkom je dubbele woonlasten. Wij mailen je een advieshuurprijs. Onze beheerkosten van €45 per maand kan je heel makkelijk in deze huurprijs verdisconteren. Je bepaalt dus helemaal zelf de hoogte van de huurprijs. Ga naar huurprijscheck

2. Vul het aanvraagformulier in
Het is onze missie om tijdelijke verhuur via de Leegstandwet zo simpel, snel en solide mogelijk te maken. Daarom verstrekken we niet zomaar een huurcontract. Het moet je natuurlijk wel verder helpen. Als we daarna jouw aanvraag ontvangen bekijken we razendsnel of je aan de basisvoorwaarden van verhuur via de Leegstandwet voldoet. Ziet dat er positief uit? Dan gaan onze verhuurspecialisten direct aan het werk en zetten het verhuurproces in gang. Belangrijk hierbij is dat wij altijd de benodigde officiele toestemmingen aanvragen. Wij verhuren jouw huis uitsluitend met verhuurtoestemming van jouw hypotheekbank(en). Daarnaast is verhuur op grond van de Leegstandwet alleen mogelijk met een gemeentelijke vergunning.
Ga naar aanvraagformulier verhuurder

3. Maak zelf eerst kennis met jouw nieuwe huurder
Via Pararius gaan wij op zoek naar een huurder voor jouw woning. Bezichtigingen doe je zelf. Tenslotte wil je zelf eerst kennismaken en daarna zelf bepalen wie jouw woning tijdelijk mag huren.

4. Ondertekening van het huurcontract
Na onze grondige screening van de huurder stellen wij de huurovereenkomst en pandakte op. Huurder en verhuurder maken zelf de afspraak voor de ondertekening.

5. Zekerheid door ons financieel beheer
Het belangrijkste aspect bij tijdelijke verhuur is de zekerheid dat de huur tijdig wordt voldaan. Maandelijks ontvang je via ons de huurinkomsten op jouw bankrekening.



Hoe wordt mijn aanvraag beoordeeld?
Eerst rekeken wij met onze slimme huurprijscheck razendsnel uit voor hoeveel jij jouw woning tijdelijk kan verhuren op basis van de actuele huurprijzen op de huurmarkt. Als we daarna jouw aanvraagformulier ontvangen bekijken we of je aan de basisvoorwaarden van verhuur via de Leegstandwet voldoet. Ziet dat er positief uit? Dan gaan onze verhuurspecialisten direct aan het werk en zetten het verhuurproces in gang.



Wat kost het om mijn woning via Overbruggingsverhuur.nl te verhuren?
Voor onze dienstverlening rekenen wij een tarief van totaal €790 (incl. btw). Voor dit bedrag verzorgen wij de verhuurtoestemming (tarief €295 per bank) en het hele verhuurproces (tarief €495). Dit totaal bedrag wordt bij de eerste huur verrekend. Daarnaast rekenen wij voor het beheerproces een vast tarief per maand. Je kan als verhuurder deze beheerkosten van €45 per maand vooraf in de te vragen maandelijkse huurprijs verdisconteren. Bij ons weet je als verhuurder altijd precies wat je krijgt en wat je betaalt.

Let op! Heb je zelf een huurder voor jouw woning, dan ontvang je een korting van maar liefst €200.

Wij berekenen huurders geen kosten.

Onze werkzaamheden bestaan uit 3 onderdelen:

A. Verhuurtoestemming (tarief €295 per bank)
- toestemming aanvragen voor tijdelijke verhuur bij de hypotheekbank(en)
- vergunning op grond van de Leegstandwet aanvragen bij de gemeente (legeskosten zijn voor de eigenaar)

B. Verhuurproces (tarief €495 bij elke verhuring)
- advisering bij de hoogte van de te vragen huurprijs
- presentatie op internet (Pararius)
- selectie maken van huurdersprofielen van kandidaat huurders
- huurdersprofielen van de kandidaat huurder(s) aan verhuurder verstrekken t.b.v. het maken van een bezichtigingsafspraak
- opstellen van de bankafhankelijke concept huurovereenkomst
- bankafhankelijke pandakte en soms een bankafhankelijke ontruimingsverklaring
- opstellen van de facturen en de verzending inclusief de concept huurovereenkomst en overige stukken
- uitleg aan verhuurder en huurder bij vragen over genoemde documenten
- opstellen en verzending van de bankafhankelijke originele huurovereenkomst

C. Beheerproces (tarief €45 per maand)
- verzamelen benodigde gegevens van de huurder(s), zoals o.a. het aanvraagformulier, werkgeversverklaring en inkomensgegevens
- toetsing inkomensnorm
- screening van huurder(s)
- creditcheck en werkgeverscheck
- controle na retourzending door de verhuurder van een kopie van de getekende huurovereenkomst en pandakte
- afwikkeling van alle stukken aan de hypotheekbank(en)
- controle fatale termijnen
- verzorgen verlengingen m.b.t. de vergunning
- verlenging van de toestemming van de hypotheekbank(en)
- beheren van de waarborgsom op een veilige Stichting Derdengeldenrekening
- maandelijks opstellen van de huurfactuur voor de huurder
- maandelijks opstellen van de huurfactuur voor de verhuurder
- maandelijkse innen van de huur en uitbetalen van de huur aan de verhuurder
- versturen van tijdige reminders, correcte herinnerings- en aanmaningsbrieven aan de huurder
- verhuurder tijdig informeren bij dossieroverdracht naar incasso- en/of gerechtsdeurwaarderskantoor
- jaarlijkse huurverhoging berekenen en voorstel huurverhoging tijdig verzenden aan de huurder
- uitbetaling van de in bewaring zijnde waarborgsom
- geen werkzaamheden m.b.t. technisch beheer (dit dient de verhuurder altijd zelf te regelen)
- advisering bij geschillen tussen huurder en verhuurder

Tijdelijk verhuren kost geld
Dat geldt ook bij ons. Daar gaan we niet geheimzinnig over doen. Voor onze dienstverlening rekenen wij een tarief van totaal €790 (incl. btw). Voor dit bedrag verzorgen wij de verhuurtoestemming (tarief €295 per bank) en het hele verhuurproces (tarief €495). Dit totaal bedrag wordt bij de eerste huur verrekend. Daarnaast rekenen wij voor het beheerproces een vast tarief per maand. Je kan als verhuurder deze beheerkosten van €45 per maand vooraf in de te vragen maandelijkse huurprijs verdisconteren. Bij ons weet je als verhuurder altijd precies wat je krijgt en wat je betaalt.

Zonder gedoe, zonder kleine lettertjes of verborgen extra kosten.



Gestoffeerd, gemeubileerd of kaal
Wat is het verschil tussen gemeubileerd en gestoffeerd verhuren? Er bestaat nogal eens verwarring tussen de termen gemeubileerd en/of gestoffeerd verhuren. De meeste te koop staande woningen zijn gestoffeerd. Dit betekent dat er nog vloerbedekking ligt, er nog gordijnen hangen en de wanden zijn nog voorzien van behang. Gemeubileerd verhuren betekent voor de meeste huurders dat zij slechts hun "tandenborstel" mee hoeven te nemen. Zij kunnen de woning dus zo betrekken, alles is aanwezig. Gedeeltelijk gemeubileerd verhuren betekent dat er nog sommige meubels in de woning staan. Kaal verhuren betekent dat de woning niet gestoffeerd en/of gemeubileerd is.

Om te voorkomen dat huurders op het verkeerde been worden gezet adviseren wij je zorgvuldig om te gaan met de benamingen gestoffeerd, gemeubileerd en kaal verhuren. De meeste huurders willen een gestoffeerde woning.

Hoe wordt de hoogte van het maandelijkse bedrag voor stoffering of meubilering berekend?
Om een correcte berekening te maken voor het bedrag wat de verhuurder de huurder in rekening zou kunnen brengen voor kosten stoffering en/of meubilering volgt hier een veelgebruikte methode. Bepaal eerst de totale dagwaarde van alle roerende goederen (tafel, gordijnen, vloerbedekking en dergelijke) die in de woning achterblijven. Dit totaalbedrag deel je door 60 maanden. De uitkomst is het bedrag wat maandelijks bij de huurder in rekening kan worden gebracht.



Welke huurprijs ga ik vragen?
Wij presenteren jouw woning op Pararius altijd met de door jou zelf bepaalde en doorgegeven huurprijs. Dit is de huurprijs die de huurder maandelijks gaat betalen.

De huurinkomsten storten wij maandelijks door op jouw bankrekening. De te vragen huurprijs wordt bepaald door alle kosten, zoals: bruto maandelijkse hypotheeklasten, verhuurkosten, onze maandelijkse beheerkosten en de overige servicekosten zoals o.a.: vve kosten, blokverwarming, gemeenschappelijke waterkosten, meubilering, stoffering, eigenaarsbelastingen OZB, eigenaarsbelasting rioolrecht, opstalverzekering, erfpacht en reservering onderhoud.



Keuze verhuurder
De verhuurder maakt na de bezichtiging een keuze en geeft aan Overbruggingsverhuur.nl door welke huurder de woning mag gaan huren. Deze huurder wordt gevraagd alle benodigde gegevens snel en correct aan ons per mail te verzenden. Deze kandidaat wordt zo snel mogelijk gescreend. De verhuurder belt de overige kandidaat huurders af, maar hoor je binnen 3 werkdagen niets? Dan heeft de verhuurder jou niet kunnen bereiken en dus helaas niet voor jou als kandidaat huurder gekozen.



Vragen mag tijdens de bezichtiging!
Wanneer de kandidaat huurder informatie aanvraagt en/of een bezichtigingsafspraak wil maken voor een van onze huurwoningen, volg dan de instructies bij de link "Plan een bezichtiging" op de Pararius presentatiepagina van de betreffende woning. Wij kunnen je daarna op de juiste wijze verder helpen. Een bezichtigingsverzoek komt altijd via e-mail bij ons binnen. Wij vragen aan elke kandidaat huurder enkele basisgegevens (huurdersprofiel), zoals:
- Naam
- Telefoonnummer
- Netto (gezamenlijk) inkomen per maand

Zodra wij huurdersprofielen ontvangen, mailen wij de eerste 10 door aan de verhuurder. Voor het maken van een bezichtigingsafspraak belt de verhuurder zelf de kandidaat huurder en maakt zelf een afspraak. De bezichtiging wordt dus normaal gesproken door de verhuurder zelf uitgevoerd.

De verhuurder kan en mag de huurder(s) altijd vragen naar een legitimatiebewijs, zo kan de verhuurder controleren of hij de juiste persoon voor zich heeft. Zorg als kandidaat huurder dat je altijd een geldig legitimatiebewijs bij je hebt tijdens de bezichtiging, de verhuurder kan je namelijk de toegang weigeren wanneer je geen geldig legitimatiebewijs bij je hebt!

De verhuurder neemt na de bezichtingsronde een beslissing. De verhuurder bepaalt altijd zelf welke huurder de woning mag gaan bewonen. De verhuurder geeft via e-mail aan Overbruggingsverhuur.nl door welke huurder het is geworden. Wij nemen daarna contact met deze kandidaat huurder op.

De verhuurder belt de overige kandidaat huurders af, maar hoor je binnen 3 werkdagen niets? Dan heeft de verhuurder jou niet kunnen bereiken en dus helaas niet voor jou als kandidaat huurder gekozen.



Wie is die huurder?
Wanneer iemand een woning wil gaan huren, dan dient elke huurder t.b.v. de screening en het opmaken van de huurovereenkomst de volgende gegevens compleet aan Overbruggingsverhuur.nl per mail te verzenden:
- Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier huurder
- Een geldig identiteitsdocument (legitimatiebewijs)
- Een recente salarisspecificatie/bewijs van inkomen (loonstrook)
- Als de huurder een zelfstandig ondernemer is, vragen wij om, in plaats van een loonstrook, een kopie van de meest recente belastingaangifte inkomstenbelasting en een kopie van jouw accountantsverklaring te overleggen. Houd rekening met het feit dat een aantal eigenaren alleen met jou als kandidaat huurder akkoord kunnen gaan, indien je extra zekerheid voorstelt. Je kan hierbij denken aan een verhoogde borg van 3 tot 6 maanden van de maandelijkse huur
- Als je gepensioneerd bent vragen wij je ook een kopie van jouw inkomsten. Hierbij kan je denken aan een kopie van jouw pensioenverzekering of een kopie van jouw AOW-uitkering
- Een kopie van jouw bankafschrift waarop jouw inkomsten worden bijgeschreven
- Bij onvoldoende inkomen, kan je een verhoogde borg op de Stichting Derdengelden rekening in bewaring geven of iemand garant laten staan voor jouw betalingsverplichting. Deze persoon dient hiervoor afzonderlijk een door ons opgestelde borgtocht te tekenen.

Screening, werkgevers- en creditcheck
Wij screenen elke huurder. Op dit gebied werken wij samen met verschillende partijen en kunnen jou als particuliere verhuurder voorzien van de juiste screening. Voorkomen is beter dan genezen. Daarom is een screening van essentieel belang. Bij het screenen van een kandidaat huurder controleren wij de identiteit van de persoon d.m.v. een legitimatie check. Tevens wordt aan de hand van de inkomensnorm de geschiktheid van de kandidaat huurder gecontroleerd. Standaard nemen wij contact op met de werkgever van de kandidaat huurder. Bij elk aanvraagformulier huurder zit een werkgeversverklaring. Een creditcheck is er om de finaciële situatie van de aspirant huurder te toetsen.

Samengevat
- Creditcheck op basis van toetsing financiële situatie
- Toetsing persoonsbewijzen
- Toetsing werkgever en/of eigen bedrijf
- Toestsing inkomen

Aansprakelijkheidsverzekering huurder
Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die de verzekerde beschermt tegen het risico van aansprakelijkheid. Op enkele uitzonderingen na vergoedt een aansprakelijkheidsverzekering gewoonlijk alle letselschade en zaakschade die door de verzekerde wordt veroorzaakt. Opzettelijk veroorzaakte schade en schade die uitsluitend bestaat uit financiële schade (in verzekeringstermen: zuivere vermogensschade) is doorgaans niet verzekerd.



Naar rato
De ingangsdatum of de opleveringsdatum van de huurovereenkomst hoeft niet altijd per de eerste of de laaste van de maand te zijn. Om de bedragen voor de gebroken maand uniform te berekenen geven wij je op deze pagina een aantal rekenvoorbeelden.

Als basis hanteren wij het aantal dagen in de betreffende maand. Als eerste is het belangrijk om de juiste huurprijs per dag te berekenen. Deze daghuurprijs berekenen wij als volgt: de maandhuurprijs delen wij door het aantal volledige dagen in die betreffende maand, de uitkomst hiervan is de daghuurprijs.

Rekenvoorbeeld 1 Ratoberekening voor de 15e van de maand
Stel de huurovereenkomst heeft een ingangsdatum op 10 april, de totale maandhuurprijs bedraagt €900,-. Om een correcte berekening naar rato te maken voor de maand april beginnen wij met de berekening van de daghuurprijs. De daghuurprijs is €900,- delen door 30 dagen = €30,-. De maand april heeft als einddatum 30 april, dit betekent dat de huurder 21 dagen toegang heeft tot de woning. De uitkomst van de berekening naar rato is 21 dagen keer €30,- is €630,-. De huurprijs voor deze eerste maand is dan €630,-.

Rekenvoorbeeld 2 Ratoberekening na de 15e van de maand
Stel de huurovereenkomst heeft een ingangsdatum op 27 mei, de totale maandhuurprijs bedraagt €900,-. Om een correcte berekening naar rato te maken voor de maand mei beginnen wij met de berekening van de daghuurprijs. De daghuurprijs is €900,- delen door 31 dagen = €29,03. De maand mei heeft als einddatum 31 mei, dit betekent dat de huurder 5 dagen toegang heeft tot de woning. De uitkomst van de berekening naar rato is 5 dagen keer €29,03 is €145,15. De huurder betaalt in deze situatie ook direct de huur voor de (volgende) maand juni. Dit betekent dat de totale eerste huur (inclusief de berekening naar rato) is €1.045,15 (€145,15 + €900,-).

Rekenvoorbeeld 3 Ratoberekening bij beëindiging van de huurovereenkomst
Stel de huurovereenkomst wordt met wederzijds goedvinden beëindigd met een opleverdatum van 28 juni, de totale maandhuurprijs bedraagt €900,-. Om een correcte berekening naar rato te maken voor de maand juni beginnen wij met de berekening van de daghuurprijs. De daghuurprijs is €900,- delen door 30 dagen = €30,-. De maand juni heeft als einddatum 30 juni, dit betekent dat de huurder 2 dagen geen toegang meer heeft tot de woning. De uitkomst van de berekening naar rato is 2 dagen keer €30,- is €60,-. De huurder betaalt in deze situatie een lagere huur voor de maand juni. Dit betekent dat de totale laatste huur is €900,- minus €60,- is €840,-.



Concept huurovereenkomst
Zodra de ingangsdatum en de hoogte van de huurprijs zijn bepaald en wij alle benodigde gegevens van de huurder(s) en de verhuurder(s) hebben ontvangen, kunnen wij de bankafhankelijke concept huurovereenkomst, de pandakte en indien van toepassing de ontruimingsverklaring opstellen. Indien van toepassing stellen wij op dat moment ook de borgtocht op. Tevens worden de factuur voor de huurder (deze bestaat uit: de huur en de borg) en de creditfactuur voor de verhuurder (deze bestaat uit: de huur minus de toestemmings- en verhuurkosten). Lees de concept huurovereenkomst altijd goed door en geef tijdig tekortkomingen aan ons door.

Originele huurovereenkomst
Nadat de huurder de factuur heeft voldaan, verzenden wij ter ondertekening de originele huurovereenkomst. De factuur (credit) voor de verhuurder zullen wij direct na retour ontvangst van alle getekende stukken en na de sleuteloverdracht aan de verhuurder voldoen.

Belangrijke regels bij ondertekening van de huurovereenkomst en sleuteloverdracht:
- Er mogen geen doorhalingen, wijzigingen of toevoegingen door partijen in de huurovereenkomst worden gemaakt
- De sleutel wordt pas overgedragen aan de huurder nadat alle stukken correct zijn ondertekend
- Elke bladzijde van de huurovereenkomst dient te zijn voorzien van een paraaf (van alle huurders en alle verhuurders)
- Ook de overige stukken zoals; borgtocht, pandakte, ontruimingsverklaring, afstandsverklaring van medehuur en dergelijke dienen door de juiste partij(en) te worden ondertekend
- De verhuurder draagt zorg voor de retour verzending per mail van de getekende stukken aan Overbruggingsverhuur.nl
- Vul altijd het check-in formulier in en maak eventueel een fotoreportage.



Verhuren en verkopen tegelijkertijd?
De verkoop van jouw woning door jouw makelaar gaat tijdens de gehele (tijdelijke) huurperiode gewoon door. In de huurovereenkomst worden duidelijke afspraken gemaakt m.b.t. verkoopbezichtigingen. Indien de verhuurder tijdens de huurperiode de woning verkoopt, kan de huurovereenkomst gewoon worden opgezegd met een wettelijke opzegtermijn van 3 maanden. Hierbij dient de verhuurder wel een wettelijke minimale huurperiode van 6 maanden in acht te nemen. Omdat de verhuur via de Leegstandwet plaatsvindt heeft de huurder geen huurbescherming conform het Burgerlijk Wetboek en is de huurder wettelijk verplicht de woning tijdig te verlaten.

Opzeggingsbrief
Als service stellen wij altijd voor beide partijen de opzeggingsbrief op. Mail ons gewoon even dat je wilt opzeggen. Deze opzeggingsbrief ontvang je per mail en hoef je dan alleen nog maar te ondertekenen en aan de andere partij te verzenden.



Voorwaarden beheer
Wij hebben voor onze service beheer voorwaarden opgesteld zodat het voor je duidelijk is wat jij van ons mag verwachten. De service financieel beheer wordt door Overbruggingsverhuur.nl uitgevoerd onder de volgende voorwaarden:
1. Beheerder voert met ingang van de huurovereenkomst, of indien de huurovereenkomst reeds is ingegaan per eerstkomende betaling van de huur, voor de verhuurder het financieel beheer (hierna te noemen: “het beheer”) voor de te verhuren woning.
2. Indien huurder(s) niet aan de inkomensnorm voldoet, zullen aanvullende zekerheden door Overbruggingsverhuur.nl worden gevraagd in de vorm van een hogere borg en/of garantstelling middels borgtocht.
3. Indien verhuurder kiest voor minder dan de door Overbruggingsverhuur.nl geadviseerde zekerheden behoudt Overbruggingsverhuur.nl het recht voor om het beheer niet uit te voeren. Dit geldt ook wanneer de verhuurder tijdens de uitvoering van het beheer de huurovereenkomst niet wenst op te zeggen wanneer de huurder nalatig blijft (regelmatig te late huurbetaling).
4. Indien om redenen tussentijds de service financieel beheer door Overbruggingsverhuur.nl niet langer voor de verhuurder kan worden uitgevoerd, is verhuurder de kosten voor de werkzaamheden voor het onderdeel proces en beheer verschuldigd. Deze zullen door verhuurder worden afgekocht voor 12 keer het op dat moment geldende maandbedrag voor het verhuurproces en financieel beheer inclusief BTW per verhuurde woning.
5. Verhuurder draagt zorg voor de verzending aan Overbruggingsverhuur.nl van de door beide partijen getekende huurovereenkomst uiterlijk binnen 5 dagen na ondertekening.
6. Beheerder zal de huur innen, welke huurder uit hoofde van de huurovereenkomst verschuldigd is, op de Derdengeldenrekening van Stichting Derdengelden Overbruggingsverhuur.
7. Beheerder zal de huurbetalingen bewaken en eventueel optredende achterstanden in de huurbetalingen signaleren en zo nodig in overleg met de verhuurder rechtsmaatregelen laten nemen tegen huurder(s). Alle hierbij optredende gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van de verhuurder.
8. De vergoeding voor het beheer zal maandelijks worden ingehouden op de door beheerder van de huurder ontvangen huur.
9. Beheerder zal het saldo van de huur minus de vergoeding de 10e van de maand overmaken op het bankrekeningnummer van verhuurder. Indien de 10e van de maand in het weekend valt, zal de betaling op de eerst volgende werkdag worden overgemaakt.
10. De vergoeding voor het beheerproces kan door Overbruggingsverhuur.nl voor lopende huurovereenkomsten niet tussentijds worden verhoogd, dit met uitzondering van de per 1 juli jaarlijkse verhoging van de kosten voor het verhuurproces en financieel beheer met €1,- (inclusief BTW).
11. De door beheerder ontvangen borg van huurder(s) zal door beheerder worden gestald op de Derdengelden rekening van Stichting Derdengelden Overbruggingsverhuur. Er zal geen rente worden vergoed over de borg die op de rekening van Stichting Derdengelden Overbruggingsverhuur staat.
12. Huurder en verhuurder zullen gezamenlijk een oplossing zoeken wanneer er bij de beëindiging van de huurovereenkomst discussies ontstaan omtrent al dan niet correcte oplevering van de woning, achterstallige (huur)betalingen van huurder, ontstane schade door huurder. De beheerder maakt de borg dan altijd over naar verhuurder. Verantwoordelijk voor de uitbetaling van de borg aan de huurder is uiteindelijk de verhuurder.
13. Het beheer wordt aangegaan voor de duur dat de woning via Overbruggingsverhuur.nl wordt verhuurd.
14. Het beheer eindigt op de datum dat verhuurder of huurder de huurovereenkomst heeft beëindigd (datum van sleuteloverdracht).
15. Diensten die in verhouding tot de gebruikelijke gang van zaken meer tijd, aandacht of inspanning vergen, dan wel voortvloeien uit wijzingen in het huurbeleid van de overheid kunnen door beheerder naar redelijkheid afzonderlijk in rekening worden gebracht. Dit kan alleen als hiervoor vooraf aan verhuurder een kostenopgave is verstrekt en verhuurder daarmee akkoord is gegaan.



NIBUD
Om in aanmerking te komen voor een huurwoning hanteren wij, de verhuurder en de hypotheekbanken een inkomensnorm. Deze is conform de standaard inkomensnorm van het NIBUD, namelijk dat het gezamenlijk netto besteedbaar maandsalaris minimaal 3 keer de totale huur moet zijn. Eventuele betalingsverplichtingen (zoals alimentatie, persoonlijke leningen e.d.) worden op het inkomen in mindering gebracht.

Huurder heeft te weinig inkomen, wat nu?
Indien niet aan de inkomensnorm wordt voldaan, bestaat de mogelijkheid om een verhoogde borg bij aanvang van de huurovereenkomst bij ons in bewaring te geven. Deze verhoogde borg geldt als extra zekerheid voor de verhuurder en ontvangt de huurder bij correcte oplevering aan het einde van de huurperiode weer terug.

Borgtocht
Een andere mogelijkheid is een 'borgtocht'. Bij een borgtocht staat een ander persoon (niet zijnde de huurder, bijvoorbeeld: ouders, familielid of ex-partner) garant voor de huurder die niet aan de inkomensnorm voldoet. Deze persoon dient wel te voldoen aan de daarvoor gestelde verhoogde inkomensnorm (het bruto gezamenlijk maandsalaris bedraagt minimaal 5 keer de totale huur). De kosten voor het screenen van de borgtochtsteller(s) en het opstellen van een borgtocht overeenkomst bedragen €295,- (inclusief BTW). Deze kosten worden bij de huurder in rekening gebracht.

Borg, waarborgsom, verhoogde borg of borgtocht
Borg, borgsom of waarborgsom is een ander woord voor waarborg of onderpand. Borg betaalt de huurder aan de verhuurder of diens financieel beheerder en deze neemt de borg in bewaring. De borg is de garantie voor de verhuurder dat eventuele beschadigingen aan de huurwoning, veroorzaakt door de huurder, aan de hand van de borg (deels) vergoed kunnen worden. De borg kan ook dienen als betaalmiddel bij een opgelopen huurachterstand. Wel is de verhuurder of diens financieel beheerder - na verkrijging van het nieuwe inschrijvingsbewijs - verplicht de betaalde borg terug te storten aan de huurder als bij oplevering geen sprake is van betalingsachterstanden of geen schade of andere gebreken aan de desbetreffende huurwoning zijn vastgesteld. De gangbare termijn van terugbetaling is maximaal 1 maand na de dag van oplevering. In het algemeen komt de borg overeen met een maand huur. Om er zeker te zijn dat er geen misverstanden ontstaan over de borg, wordt de omschrijving van de borg opgenomen in de huurovereenkomst. Soms gaan er jaren overheen voordat de huurder de woning verlaat. Het kan dan gebeuren dat partijen niet meer weten hoeveel borg er was betaald aan het begin van de huurperiode. Tenzij anders is overeengekomen wordt de borg door de huurder naar een veilige Derdengeldenrekening overgemaakt. Verhuurder of diens financieel beheerder betaalt over de door huurder gestorte waarborgsom geen rente.

Wanneer wordt de borg aan de huurder terugbetaald?
Als de vertrekkende huurder(s) zich bij de gemeente heeft ingeschreven op het nieuwe woonadres, dan ontvangen wij en de verhuurder - van de vertrekkende huurder(s) - hiervan een afschrift (inschrijvingsbewijs) per mail. Pas na ontvangst van een kopie van dit inschrijvingsbewijs stort de verhuurder de borg retour.

Standaard hoogte van de borg of eventueel een verhoogde borg
Wanneer de huurder voldoet aan de inkomensnorm hanteren wij standaard 1 maand huur als hoogte voor de borg. Indien bij de berekening van 3 keer het maandelijkse huurbedrag er onvoldoende gezamenlijk netto inkomen is, kan de huurder als zekerheid voor de verhuurder het tekort als extra borg bovenop de reeds te betalen borg betalen.

Rekenvoorbeeld borg plus verhoogde borg
De huurder heeft een netto inkomen van €2.400,- per maand, de huurprijs is €900,- per maand. De inkomensnorm geeft aan dat het inkomen niet de gehele huurprijs dekt; 3 keer €900,- is €2.700,- oftewel met het netto inkomen van €2.400,- delen door 3 wordt slechts een huurprijs van €800,- afgedekt. Dit betekent dat €100,- (€900,- minus €800,-) niet is afgedekt door het inkomen.

Om als huurder voor de verhuurder voldoende zekerheid te bieden bij een verplichte minimale huurperiode van 6 maanden (de eerste maand huur wordt reeds vooraf door de huurder betaald, er blijven dus nog minimaal 5 maanden over), hanteren wij een extra verhoging van de borg van €100,- keer 5 maanden is totaal €500,-. De borg inclusief de verhoogde borg bedraagt in dit voorbeeld €900,- + €500,- is €1.400,-.

Deze verhoogde borg geldt als extra zekerheid voor de verhuurder en ontvangt de huurder bij correcte oplevering zonder betalingsachterstanden weer terug.



Opzeggingsbrief
Als service stellen wij altijd gratis voor beide partijen de opzeggingsbrief op. Mail ons gewoon even dat je wilt opzeggen. Deze opzeggingsbrief ontvang je per mail en hoef je dan alleen nog maar te ondertekenen en aan de andere partij te verzenden.



Fiscale consequenties
Het verhuren van jouw woning heeft altijd fiscale consequenties. In algemene zin komt de te koop staande woning uit box 1 en gaat naar box 3.
Dit betekent:
- Hypotheekrenteaftrek voor de te verhuren woning vervalt
- Bijtelling van eigenwoningforfait van de te verhuren woning vervalt
- Het saldo van de waarde van de te verhuren woning minus hypotheekschuld is belast (mits boven vrijstelling; zie ook www.belastingdienst.nl)
- Huurinkomsten van de te verhuren woning zijn onbelast

Deze informatie is bedoeld voor algemeen gebruik en is niet toegespitst op de individuele situatie van de verhuurder. Deze informatie kan derhalve niet worden gehanteerd als een vervanging van persoonlijk advies. Meer informatie over jouw financiële consequenties is verkrijgbaar bij jouw financieel adviseur of bij de Belastingdienst.

Verzekering van jouw woning bij tijdelijke verhuur
Informeer altijd bij jouw verzekeraar of jouw te verhuren woning op de juiste wijze is verzekerd (opstal e.d.). Ook bij tijdelijke verhuur dien je als verhuurder jouw opstalverzekeraar te informeren. Mede omdat steeds meer (hypotheek)banken een bewijs willen hebben dat je als verhuurder jouw opstalverzekeraar hebt geïnformeerd dat de woning binnenkort (of reeds is) wordt verhuurd. Alle banken hebben op dit punt het beleid aangescherpt. De meeste banken willen zekerheid voor zichzelf en voor hun klanten. Sommige opstalverzekeraars geven namelijk geen dekking wanneer je de woning hebt verhuurd. Het bewijs dat de opstalverzekeraar is geinformeerd dient de verzekeraar als mail of als brief aan jou te verzenden. Wij ontvangen daarvan graag een kopie per mail.



Besluit kleine herstellingen
Ga naar het overzicht van het Besluit kleine herstellingen.



Hoe gaan jullie om met mijn privacy?
In alles wat wij doen, volgen wij de Europese privacy wetgeving AVG. We gebruiken jouw gegevens uitsluitend voor (de verbetering van) onze eigen dienstverlening en delen deze nooit zonder jouw schriftelijke toestemming met anderen. Je leest hier meer over in onze privacy policy.

Hoe maak ik met de KopieID-app een veilige kopie van mijn identiteitsbewijs?
Met de app KopieID maak je met jouw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van jouw identiteitsbewijs (ID-bewijs).
Ga naar de website van de Rijksoverheid

Zijn mijn gegevens veilig bij jullie?
Om verantwoord tijdelijk te kunnen verhuren kunnen we er niet omheen om verschillende privacy gevoelige data van je te vragen. Het aanvraagproces hebben we zo makkelijk en veilig mogelijk gemaakt om je gegevens goed te beschermen. Met SSL-technologie worden je gegevens versleuteld en beveiligd verzonden via onze website. Voor het aanvragen van de benodigde toestemmingen voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet delen we jouw gegevens met jouw hypotheekbank, NHG en jouw gemeente en nooit met derden. In onze privacyverklaring kan je hier meer over lezen.



Extra voorwaarden hypotheekbank
Zonder toestemming van jouw hypotheekbank of zonder vergunning van de gemeente is verhuur op grond van de Leegstandwet niet toegestaan. Wij vragen bij elke bank de noodzakelijke schriftelijke toestemming voor verhuur via de Leegstandwet aan. Direct na de door jou opgegeven datum dat de woning leeg is, dienen wij ook de aanvraag in voor de vergunning op grond van de Leegstandwet bij de gemeente. De gemiddelde doorlooptijd hiervan bedraagt circa 3 weken.

De woning dient op dat moment ook daadwerkelijk leeg te staan, dit betekent dat er niemand op dat adres mag ingeschreven staan bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Indien jij (of iemand anders) toch nog staat ingeschreven in het GBA, dan dien je je uit te schrijven en de datum van uitschrijving aan ons door te geven.

Sommige banken en/of gemeenten verlangen extra informatie m.b.t. de aanvraag. Indien zij aanvullende voorwaarden wensen, zullen wij (of de bank zelf) je hierover per e-mail informeren.

Deze extra voorwaarden kunnen bestaan uit het aanleveren van de volgende gegevens:
- Voorwaardenbrief en/of risicoverklaring van de betreffende hypotheekbank
- Eigendomsbewijs
- Verklaring van erfrecht (indien de te verhuren woning via erfenis is verkregen)
- Kosten-baten analyse
- Schriftelijke toestemming van de VvE
- Schriftelijke toestemming van de opstalverzekeraar
- Verkoopopdracht van de makelaar
- WOZ beschikking (meest recente)
- Bij verblijf in het buitenland kan de bank extra voorwaarden stellen

Elke bank geeft onder bepaalde voorwaarden toestemming voor tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet, wij noemen dit de voorwaardelijke toestemming van de bank. Pas nadat je aan alle voorwaarden hebt voldaan wordt de voorwaardelijke toestemming door de bank omgezet in een onvoorwaardelijke toestemming voor een door de bank te bepalen periode, dit is meestal 2 jaar. Daarna is deze toestemming eventueel jaarlijks te verlengen.

Verlenging van de toestemming van jouw hypotheekbank
De meeste hypotheekbanken verlenen toestemming voor tijdelijke verhuur voor 2 jaar. De toestemming kan daarna jaarlijks worden verlengd. Jouw hypotheekbank zal slechts de toestemming verlengen wanneer je (nog steeds) aan hun voorwaarden voldoet. Hierbij kan je denken aan de noodzaak van verhuur, een geldige vijfjarige (verlengde) gemeentelijke vergunning Leegstandwet, een correcte verlengingshuurovereenkomst of een marktconforme vraagprijs. De verhuurder wordt altijd tijdig door ons geïnformeerd wanneer wij de verlenging van de toestemming voor tijdelijke verhuur bij de hypotheekbank gaan aanvragen. Wij ontvangen van de hypotheekbank(en) altijd een schriftelijke bevestiging voor de verlenging van 1 jaar van de toestemming voor tijdelijke verhuur.



Stichting Derdengelden
Derdengelden zijn geldsommen van derden (meestal klanten) die door bepaalde vrije beroepsuitoefenaars uit hoofde van hun functie worden beheerd. Hierbij moet in de eerste plaats worden gedacht aan notarissen en advocaten. Beide beroepsgroepen beschikken vaak over geldsommen die door klanten aan hen zijn toevertrouwd. Advocaten gebruiken hiervoor een afzonderlijke stichting waarin derdengelden worden ondergebracht. De bedoeling hiervan is tweeledig:

- De derdengelden mogen niet worden gebruikt voor andere doeleinden
- Bij een eventueel faillissement vallen de derdengelden buiten het faillissement

Overbruggingsverhuur.nl heeft jaren geleden al een Stichting Derdengelden Overbruggingsverhuur opgericht en een daarbij behorende veilige Derdengelden rekening geopend. Hierdoor kunnen wij je nog meer zekerheid en veiligheid bieden m.b.t. de over te maken gelden, zoals huur en borg.

Veilige bewaring van de borg van de huurder
Ook voor een huurder geeft een Derdengeldenrekening veel zekerheid. Hiermee wordt voorkomen dat een verhuurder tijdens de huurperiode het borgbedrag opmaakt. De borg is tijdens de huurperiode in bewaring op de veilige Stichting Derdengelden Overbruggingsverhuur. Wij zullen de borg (na verrekening van alle openstaande bedragen) na de oplevering overmaken aan de verhuurder. Als de vertrekkende huurder(s) zich bij de gemeente heeft ingeschreven op het nieuwe woonadres, dan ontvangen wij en de verhuurder - van de vertrekkende huurder(s) - hiervan een afschrift (inschrijvingsbewijs) per mail. Pas na ontvangst van een kopie van dit inschrijvingsbewijs stort de verhuurder de borg retour.



Basisvoorwaarden
Door veranderingen in de woningmarkt of in een persoonlijke situatie kunnen particuliere eigenaren in de problemen komen als zij met dubbele hypotheeklasten te maken krijgen. Tijdelijke verhuur via de Leegstandwet van de woning die een eigenaar nu niet kwijt kan, biedt dan mogelijk uitkomst. Huurinkomsten compenseren namelijk (deels) de dubbele lasten.

Om van deze regeling gebruik te kunnen maken is toestemming van de hypotheekbank en de gemeente nodig. De maatregel helpt niet alleen om financiële nood te voorkomen, maar er blijft daardoor ook doorstroming op de woningmarkt. Ook ongewenste neveneffecten van leegstand, zoals kraken, waardedaling en vernieling worden voorkomen.

Om te mogen verhuren via de Leegstandwet dien je minimaal aan de volgende voorwaarden te voldoen:
De te verhuren woning moet (binnen afzienbare tijd) leeg zijn. Er mag niemand op het adres ingeschreven staan bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Er mogen natuurlijk nog wel meubels e.d. in de woning staan. De woning moet zichtbaar te koop staan op internet. De meeste hypotheekbanken en gemeenten hanteren als voorwaarde een vermelding op Funda of Jaap. Ook tijdens de huurperiode dient jouw woning altijd zichtbaar te koop op internet te staan. Enkel wanneer wordt voldaan aan bovengenoemde voorwaarden kunnen wij een aanvraag voor de vergunning bij de gemeente en een aanvraag voor de toestemming om te verhuren bij de hypotheekbank indienen.


Tijdelijke verhuur aanvragen? Zo werkt het

Vul direct je aanvraagformulier in of check eerst jouw mogelijkheden.

Wij werken door heel Nederland

Wil jij tijdelijke verhuur voor jouw te koop staande woning aanvragen? Binnen 24 uur weet je jouw mogelijkheden. Ga ook tijdelijk verhuren zonder gedoe. Voor ons maakt het niet uit waar jouw woning in Nederland staat, online hebben we alle informatie die nodig is.

Woniningopname is niet nodig

Hoe benieuwd we ook zijn naar jouw te verhuren woning, een woningopname is bij ons niet nodig. Wij werken volledig online met onze persoonlijke touch via de telefoon.

Zo houden wij tijdelijke verhuur aanvragen simpel!

Vragen?

Ons team denkt graag met je mee. Bel 06 4141 3040 of stuur een mailtje naar info@overbruggingsverhuur.nl